Plastikkirurgi och marknadsföring – ett samband?

Det är många som lider av ett utseende som de är missnöjda med. Därför är skönhetsindustrin en miljardindustri. Med hjälp av plastikkirurgi kan man förbättra sitt utseende och få ett bättre liv.

Den effektiva marknadsföringen

Överallt möts vi av marknadsföring som syftar till utseendefixering på olika sätt; alltifrån hår och smink till kroppsform och hudton. Marknadsföring av skönhetsprodukter är utformad på ett sätt som gör att vi känner oss lite sämre jämfört med personen vi ser i reklamen. Med andra ord så är det meningen att vi ska känna oss en aning deppigare och fulare av reklamen, men genom att köpa produkten som promotas ska vi må bättre och bli finare. Det är i alla fall tanken och i många fall fungerar det för att få oss att köpa något.

De flesta som matas med skönhetsreklam på olika sätt är fullt medvetna om att bilderna och filmerna är extremt tillgjorda och att det inte är mycket som faktiskt är äkta i dem. Ändå är det oftast reklamen som gör att vi köper en viss produkt och marknadsföringen slutar inte vid en bild eller film. Oavsett om det gäller smink, parfym, hud- eller hårvård så är det ett stort fokus på att få produkten att bli köpvänlig från början till slut. Allt handlar om att få den att sticka ut och bli tilltalande för potentiella kunder. Därför kan förpackningen ibland kosta mer att utveckla och skapa än själva innehållet.

Plastikkirurgi – en lösning på problemet

Tack vare utvecklingen inom plastikkirurgi är det nu för tiden väldigt enkelt att göra fysiska ingrepp för att bli mer nöjd med sitt utseende. Att må dåligt över hur man ser ut kan vara ett handikappande tillstånd och vissa lider så mycket att det påverkar deras liv på ett mycket negativt sätt. De flesta har ett eller flera kroppskomplex och kan leva ett förhållandevis bra liv trots det, men om du är en av de som känner att du måste åtgärda ditt utseende för att kunna leva ett värdigt liv så kan du vända dig till Motiva för att hitta en kirurg. Det är långt ifrån enbart unga som skönhetsopererar sig. Att operera brösten är även vanligt hos exempelvis cancerpatienter för att de ska få ett mer symmetriskt utseende.

Beror vår dåliga kroppsbild på reklam?

Olika människor påverkas olika mycket av den påtvingade marknadsföringen på nätet, tv och på stan. Framförallt är det yngre målgrupper som påverkas mest. Dock är det troligtvis en förhållandevis liten del som påverkas starkt av marknadsföringen i de yngre målgrupperna. De flesta ungdomar vet att det mesta är retuscherat och artificiellt i marknadsföringen. Mest troligt är det sociala medier, jämförelsen och attityden mellan ungdomarna själva som påverkar allra mest. Att tro att viljan att plastikoperera sig är en direkt konsekvens av marknadsföringen inom skönhetsindustrin är därför att dra en allt för snäv slutsats, både när det gäller yngre och äldre målgrupper.