Estée Lauder

Estée Lauder grundade det som skulle komma att bli den globala kosmetikkoncernan som bär hennes namn 1946. Från allra första början startades företaget med fyra kosmetiska produkter och drömmar som var gränslösa. Tack vare de nyckelprinciper som Estée Lauder själv verkade efter växer koncernen så gott som årligen. Vilka hennes principer är? Kreativitet, innovation och entreprenörskap. Ett recept som alla företag med ambitioner att växa bör ta till sig.

 

De första åren
Estée Lauder startade företaget med sin make Joseph Lauder. Platsen – New York City. Deras första produkter var: Super-Rich All Purpose Creme, Creme Pack, Cleansing Oil och Skin Lotion. 1948 började de sälja sina produkter på kosmetikavdelningen på varuhuset Saks på Fifth Avenue i New York. De kommande femton åren expanderade de över hela USA. Efter att ha etablerats över USA, började man sälja sina produkter på det sägenomspunna varuhuset Harrods i London, Storbritannien.

 

Tillväxt
Koncernen lever och frodas genom ständig utveckling och förändring. Man växer både organiskt och genom uppköp av andra varumärken som MAC Cosmetics. Man säljer även av varumärken vartefter tiderna förändras. På så sätt är koncernen dynamisk – inget är statiskt.

Vid slutet av räkenskapsåret, den 30 juni 2014, omsatte Estee Lauder koncernen mer än 10,9 miljarder USD (10 900 000 000).Estée Lauder 11

 

Estée Lauders slogan
Då Estée Lauder startade sin verksamhet byggde hon sitt varumärke med orden; Every woman can be beautiful. Varje kvinna kan vara vacker. För att omringa sig med skönhet kan man sätta upp posters som avbildar vackra människor på sina väggar.

 

Fortfarande ett familjeföretag
Estée Lauder är i stort fortfarande ett familjeföretag. Sammantaget äger familjen hela 87 % av aktierna i koncernen. Flera av dem är inte enbart passiva ägare, en del sitter i styrelsen andra arbetar med produktutveckling och skapandet av nya varumärken som AERIN Beauty.  AERIN Beauty – ett varumärke som riktigt osar av en lyxig livsstil, skönhet och underbara dofter. Ett varumärke som är inspirerat av dess grundares signaturstil – Aerin Lauder.

 

En solbrun make up
I det här klippet får man lära sig hur man på bästa sätt lägger en make up som gör att man ser fräscht solbrun ut – utan att ha solat.

 

Välgörenhetsevenemang
Årligen arrangerar Estée Lauder Breast Cancer Awareness Campaign, BCA. Det var i oktober 1992 som Evelyn Lauder lanserade evenemanget. Evelyn Lauder är Estées’ svärdotter. Mn har under åren 1993 till 2003 samlat in över 10 miljoner USD till Breast Cancer Research Foundation.