Elizabeth Arden

Elizabeth Arden var då hon levde en inspirationskälla för kvinnor över hela världen. Både som företagare, förkämpe för kvinnors rättigheter och skönhetsrådgivare. Något som företaget

Elizabeth Arden står för fortfarande – 100 år senare.

 

Personen – Elizabeth Arden
Personen bakom varumärket Elizabeth Arden hette egentligen Florence Nightingale Graham. Hon föddes 1878 i Woodbridge i Ontario och avled 1966 i New York. I det offentliga livet kom personen att bli synonym med varumärket – Elizabeth Arden. 1946 blev hon en av de första kvinnorna som förekom på omslaget till tidskriften Time Magazine.

 

Kosmetikföretaget Elizabeth Arden
Det var då hon arbetade som bokhållare för E.R. Squibb Pharmaceuticals Company som hon vistades timtals i deras laboratorium. Det kom att bli hennes första skola där hon lärde sig om hudvård. Nästa utveckling i hennes liv till affärskvinna var då hon arbetade som så kallad behandlingsflicka hos Eleanor Adair. År 1909 blev Arden och Elizabeth Hubbard kompanjoner. Då kompanjonskapet dem emellan upplöstes myntade Florence Nightingale Graham företagsnamnet Elizabeth Arden. Grundstenarna till det namnet utgjordes av hennes forna kompanjons förnamn och från en av Tennysons dikter ”Enoch Arden.”

Arden reste år 1912 till Frankrike. På skönhetssalongerna i Paris lärde hon sig deras skönhets- och ansiktsmassagetekniker. Under tiden i Paris hade hon skapat en kollektion av rouger och puder. Arden var också den som lanserade ögonmakeup i Nordamerika. I sina salonger gjordes det makeovers – det var hennes koncept. Salongerna är också kända för sina typiska röda dörrar. Arden var också den första av kosmetikföretagarna som antog en vetenskaplig approach till utvecklingen av kosmetikaprodukter. Något som revolutionerade branschen. Hon samarbetade under många år med kemisten A. Fabian Swanson. Tillsammans utvecklade de en fluffig ansiktskräm, kallad Venetian Cream Amoretta. Det kom att bli en stor framgång. Det framgångsrika paret utvecklade också en lotion kallad Arden Skin Tonic. Elizabeth Arden var också den som lanserade den legendariska Eight hour-krämen och beautyboxen. Den senare är mer eller mindre ett måste för den som önskar hålla ordning på alla sina skönhetsprodukter.

 

En holistisk approach
Elizabeth Arden hade också en helhetssyn skönhet. Redan så tidigt som på 1920-talet hon

uppmuntrade kvinnor att återfukta sin hud, undvika solen och utöva yoga dagligen. Elizabeth Ardens värderingar och helhetssyn på skönhet och hälsa är lika relevant i våra dagar.

 

Akten hos FBI
Under andra världskriget misstänktes hon ha samröre med nazisterna, att hennes nyöppnade skönhetssalonger i själva verket fungerade som clearing houses för nazistiska aktiviteter. Läs mer hos FBI.

fashionblog